Ortho Communications & Science

Bibliotheek

Digitale Bibliotheek

Uw browser heeft cookies uitgeschakeld staan.
Dit betekent dat u geen gebruik kunt maken van de functies van deze site of bestellingen kunt plaatsen. Om dit op te lossen dient u cookies aan te zetten of een andere browser te gebruiken die deze wel aan heeft staan.

Download google Chrome
Download Firefox

Login

Om alle artikelen volledig te kunnen lezen dient u ingelogd te zijn.
Wachtwoord vergeten?
Nog geen toegang? »

  

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van de laatste updates? Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrieven.

Vitamine B6

Nomenclatuur en chemie Vitamine B6 bestaat uit drie vormen : pyridoxine, pyridoxal en pyridoxamine. Alle drie de vormen komen in de natuur voor. De bekendste, pyridoxine, kan in het lichaam getransformeerd worden in beide andere vormen. Andersom is niet mogelijk. De actieve vorm van vitamine B6 in het lichaam is het pyridoxal-5-fosfaat. Vitamine B6 is wateroplosbaar, maar ook enigszins in olie.

Bronnen Tarwekiemen, groene groenten, lever, eieren, melk, gist, vleesextracten

Tekort-karakteristieken

  • Houd de linkerhand gestrekt. Vervolgens de bovenste en middelste gewrichten buigen (de knokkels evenwel gestrekt houden). Raak met de vingertoppen de handpalm aan. Er is sprake van een tekort als dit niet mogelijk is, doordat vochtophoping dit verhindert (oedeem).
  • Het nauwelijks kunnen herinneren van dromen.
  • Een kalknagel aan de voet.

Factoren voor verhoogd gebruik

  • Gebruik van de anti-conceptiepil
  • Consumptie van teveel verzadigde vetzuren
  • Consumptie van alcohol
  • Stress en spanningen (zowel fysiek als mentaal)

Dosering Orthomoleculaire aanbeveling : 10 - 100 mg Veilige maximale dosering : 200 mg

Bijzonderheden Een teveel aan vitamine B6 geeft (te) levendige dromen. De actieve vorm van vitamine B6, pyridoxal-5-fosfaat, is vele malen werkzamer dan het pyridoxine. Daarom verdient als voedingssupplement het pyridoxal-5-fosfaat de voorkeur.