Multivitamine voor gezondere baby
06/04/07 - In de New England Journal of Medicine werd een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat een multivitamine gedurende de zwangerschap een positief effect had op het pasgeboren kind.
Wereldwijd komen er jaarlijks 20 miljoen kinderen ter wereld met een te laag geboortegewicht van minder dan 2500 gram en veelal ook een te geringe lichaamsgrootte voor het tijdstip van de bevalling. Meer dan 96% van deze kinderen wordt geboren in ontwikkelingslanden. Micronutriëntentekorten van de moeder zijn hier mogelijk een oorzaak van. De gevolgen voor de baby’s zijn ernstig: een verhoogde sterftekans in het algemeen, slechte groei en mentale ontwikkeling, en later een grotere kans op chronische ziekten zoals suikerziekte en hartkwalen.
In een omvangrijke studie zijn in Tanzania de effecten van een multivitamine getest. Een groep van 8486 HIV-negatieve zwangere vrouwen nam vanaf de 12e tot 27e week van de zwangerschap tot zes weken na de bevalling dagelijks een multivitamine of een placebo. De multivitamine bevatte 20 mg vitamine B1, 20 mg vitamine B2, 25 mg vitamine B6, 100 mg niacine, 50 µg vitamine B12, 500 mg vitamine C, 30 mg vitamine E en 800 mcg foliumzuur. Tevens kregen alle vrouwen foliumzuur en ijzer.
De dagelijkse inname van de multivitamine resulteerde in een significante vermindering van het risico van een te laag geboortegewicht met 18%. Daarnaast verminderde het risico van een te geringe lichaamsgrootte bij de geboorte met 23%. Er was echter geen effect op het aantal vroeggeboortes en foetale dood. De verbetering in micronutriëntenstatus van de moeder tijdens de zwangerschap vertaalde zich onder andere in een verhoogde immuniteit en een hogere hemoglobinespiegel, wat tevens de beschermende effecten op de groeiende foetus verklaart.