Eerste orthomoleculaire kenniscentrum van Nederland
"Eerst voeding, dan medicijnen"
Uw lifestyle is van grote betekenis voor uw gezondheid. Dagelijks levert de wetenschap een stroom van nieuwe gegevens. Het Ortho Institute selecteert deze voor u. Sinds 1983.


Laatste nieuws

02/09/10 - Bij personen met diabetes type-2 zijn ontstekingsbevorderende stoffen en adhesiemoleculen in het bloed verhoogd. Deze stoffen kunnen leiden tot complicaties bij diabetici die een bypassoperatie moeten ondergaan. Suppletie met vitamine E blijkt de ontstekingsbevorderende stoffen te verlagen. Aan de studie namen 42 proefpersonen deel: 12 gezonde personen, 15 personen...

01/09/10 - Een hoge koffieconsumptie kan het risico van een vergevorderde en dodelijke vorm van prostaatkanker tot 60% verkleinen. Voor de studie werden gegevens geanalyseerd van een cohortstudie waaraan bijna 50.000 mannen deelnamen. Over een periode van 20 jaar werd bij 4975 mannen prostaatkanker vastgesteld. Er werd gekeken naar het effect van zowel cafeïnehoudende als...

31/08/10 - Suppletie met omega 3-vetzuren heeft een gunstig effect bij niet-alcoholische leververvetting (NAFLD). Dit blijkt uit een review. Hiervoor is in Medline en PubMed gezocht naar relevante studies. Uiteindelijk zijn de gegevens geanalyseerd van vier humane studies. Uit de resultaten bleek dat omega 3-vetzuren de functie van de lever verbeteren. Daarnaast werd de...

30/08/10 - Het volgen van een voeding gebaseerd op de mediterrane keuken verkleint het risico van een adenocarcinoom in de maag. Aan de prospectieve cohortstudie namen 485.044 personen deel uit tien Europese landen. De proefpersonen waren in de leeftijd tussen 35 en 70 jaar. Aan het begin van de studie werden gegevens verzameld over het voedingspatroon en de leefstijl. De mate...

29/08/10 - Een voeding rijk aan polyfenolen verhoogt de overlevingskans van postmenopauzale vrouwen met borstkanker. Aan de studie namen 1122 vrouwen met borstkanker deel. De diagnose werd bij de vrouwen tussen 1996 en 2001 vastgesteld. Met behulp van een vragenlijst werd informatie verzameld over het voedingspatroon 12 tot 24 maanden voorafgaand aan de diagnose. Aan de hand...


Eerder verschenen berichten zijn te raadplegen in het archief.